Ontwerpstudiodiensten

Ideeën zijn soms niet meer dan een ruwe schets op een stukje papier of iets wat in u opkwam terwijl u op de bank naar de tv zat te kijken. Dat is voor ons geen enkel probleem.

We snappen best dat niet iedereen een eigen ontwerpteam heeft en daarom hebben we besloten om zelf op zoek te gaan naar de creatiefste koppen in de branche. We hebben ze bij elkaar in een ruimte gezet met vernuftige ontwerpsoftware en een enorme voorraad koffie (en koekjes) en afgewacht wat er zou gebeuren.

Het studioteam van Fluid was geboren.

Heel aardige mensen, maar belangrijker nog is dat ze precies weten hoe ze doeltreffende promotionele branding moeten creëren. Ze maken hoogwaardige voorbeelden van uw promotionele merchandise, zodat u een goede indruk krijgt van hoe het eindproduct eruit komt te zien, klaar om met uw campagne van start te gaan.

En ze hebben een handige gids samengesteld met uitleg over alle begrippen die gebruikt worden bij het aanbrengen van merken op promotionele producten. Ga via onderstaande links rechtstreeks naar een specifiek onderdeel of lees verder om kennis te maken met het team...

Marc Barbery

Aan het hoofd van onze studio staat Marc, die al jaren zorg draagt voor de
creatieve wensen van onze klanten. Niemand weet meer over branding dan
hij, en wat hij met een muis in zijn hand voor elkaar krijgt, is puur
vakmanschap.

Laura Ralph

Laura kan merken en commerciële boodschappen creatief en accuraat
vormgeven op elk denkbaar product. Ze heeft een scherp oog voor detail
waarmee ze de merkidentiteit van onze klanten in de gaten houdt.

Adam Hicks

Adam is hier in Cornwall opgegroeid. Hij heeft een aangeboren affiniteit met de zee en houdt van de lokale levensstijl. Verder heeft hij een ware passie voor ontwerpen en doet hij niets liever dan uw merk tot leven brengen!

David Ware

David is een geboren en getogen Londenaar die al bijna zijn hele leven geniet van alles wat met kunst, design en grafische communicatie te maken heeft. En hij is gek op chocola, dus als u hem om een gunst wilt vragen, weet u wat u te doen staat!

Steunkleur en full-colour

“Drukken we vier kleuren in full-colour of vier steunkleuren?”
“Als full-colour uit cyaan, magenta, geel en zwart bestaat, dan zijn dat toch vier steunkleuren?”
“Welk drukproces is nodig voor het artwork dat wij hebben?”
 
Voor drukkers die elke dag met CMYK-waarden en Pantone-nummers werken, zijn die vragen gemakkelijk te beantwoorden. Maar voor iemand zonder uitgebreide kennis van kleurmanagement die gewoon zijn artwork op allerlei artikelen gedrukt wil hebben, kan de vraag “Hoeveel kleuren bevat uw artwork?” (die uw accountmanager gaat stellen om een prijsopgave te kunnen maken) al snel tot verwarring leiden.

Steunkleuren

Een steunkleur is elke kleur die wordt geproduceerd door een inkt (puur of gemengd) die in een enkele drukgang wordt gedrukt, of 100% van een specifieke Pantone-kleur. Simpeler gezegd: artwork met steunkleuren bestaat uit effen kleuren zonder effecten.

Voor het drukken met steunkleuren gebruiken de meeste drukkers de Pantone Formula Guide als kleurafstemmingssysteem. Deze gids biedt voor elke beschikbare kleur een Pantone-nummer waarmee precies die kleur gemengd kan worden die vervolgens als eenmalige aanvulling in het drukproces wordt gebruikt. Steunkleurdruk gebruikt alleen de specifieke kleuren die uit de Pantone-waaier zijn gekozen en levert daardoor een consistenter resultaat op dan digitale druk.

Full-colourdruk

Full-colourdruk wordt ook wel vierkleurendruk of CMYK-druk genoemd. Daarmee is alles mogelijk, zolang de resolutie maar klopt (300 dpi voor drukwerk op het formaat waarop u uw artwork wilt afdrukken). Met full-colourdruk zijn kleurverloop tussen verschillende kleuren, tinten van specifieke Pantone-kleuren, slagschaduwen en alles daar tussenin mogelijk.

Processen die full-colourdruk gebruiken, combineren kleine puntjes inkt in de kleuren cyaan, magenta, geel en zwart om de gewenste kleur te creëren. Door het aandeel van elk van de vier basiskleuren te variëren, zijn alle mogelijke kleuren te produceren. Als u inzoomt op artwork dat op deze manier is gedrukt, heeft dat veel weg van een kunstwerk van Roy Liechtenstein.

Nog niet helemaal duidelijk?

Geen probleem. Als u ons team om een offerte vraagt, baseren zij hun prijsopgave op de drukprocessen die beschikbaar zijn voor de producten waar u naar informeert. Het studioteam zorgt er op basis hiervan voor, dat uw artwork geschikt is om af te drukken.

We zorgen dat het in orde komt.


Lettertypen en omtrekken

IArtwork dat aan ons wordt aangeleverd, bevat idealiter tekst in de vorm van omtrekken. Dat betekent dat de bewerkbare tekst is omgezet naar een vectorvoorstelling van de woorden.

De reden daarvoor is, dat niet alle computers dezelfde lettertypen hebben. Zo beschikken wij op onze systemen misschien niet over het lettertype dat in uw artwork wordt gebruikt. In dat geval gebruiken computers gewoon een vervangend lettertype, waardoor het artwork er niet uit ziet zoals zou moeten.

U kunt dat voorkomen door de tekstgedeelten van uw artwork te converteren naar omtrekvectoren (verderop leggen we uit wat een vector is). We moeten artwork dus als vectorafbeelding in plaats van tekst aangeleverd krijgen, zodat we kunnen zien hoe het eruit hoort te zien en uw artwork correct kunnen verwerken.

Geen paniek als u niet precies weet hoe u uw tekst moet converteren naar omtrekvectoren. Ons studioteam kan u daarbij helpen.


Bestandstypen

Een afbeelding is niet altijd gewoon een afbeelding. Om ervoor te zorgen dat we uw artwork correct kunnen verwerken, moet het de juiste indeling hebben. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste typen afbeeldingen waar we mee kunnen werken.

Vectorafbeeldingen

Vectorafbeeldingen worden ‘getekend’ met behulp van mathematische punten op een x- en y-as. Die punten worden met elkaar verbonden door lijnen, die de omtrek van een object vormen.

Deze afbeeldingen kunnen zonder verlies van details groter of kleiner gemaakt worden door simpelweg de punten te verplaatsen die gebruikt worden om te berekenen hoe de afbeelding weergegeven moet worden.

Voorbeelden van bestandsindelingen die vectorafbeeldingen bevatten, zijn .pdf, .ai, en .eps.

Rasterafbeeldingen

Rasterafbeeldingen (ook wel bitmapafbeeldingen genoemd) zijn opgebouwd uit talloze minuscule, gekleurde blokjes, die pixels worden genoemd.

Als de afbeelding groter wordt gemaakt (bijvoorbeeld om een groter oppervlak te bedrukken), worden de pixels ook groter gemaakt. Dat betekent dat er detailverlies optreedt in de afbeelding, die daardoor korrelig wordt. Daarom moeten raster- of bitmapafbeeldingen een hoge resolutie hebben van minimaal 300 dpi (dots per inch).Voorbeelden van bestandsindelingen met raster- of bitmapafbeeldingen zijn .jpg, .png en .bmp.

Als u uw artwork in vectorindeling nodig hebt zodat het schaalbaar wordt, dan is dat geen probleem. Dat kunnen we voor u oplossen. We tekenen uw artwork dan na in vectorindeling. Afhankelijk van de complexiteit hiervan kan er een klein bedrag voor deze service in rekening gebracht worden, maar dat overleggen we altijd eerst met u.

Druk- en brandingmethoden

Wilt u weten wat het verschil is tussen tampondruk en zeefdruk (en wat dat voor uw artwork betekent) maar weet u niet waar u moet beginnen? Lees dan deze handige gids over de populairste brandingmethoden...

Digitale druk

Digitale druk is de reproductie van digitale afbeeldingen op een fysieke ondergrond, zoals standaard- of fotopapier, karton, folie, textiel, plastic, vinyl, magneten of etiketten. Dat is allemaal mogelijk met uiteenlopende bureau- en industriële printers.

Bij dit proces kunnen kleuren en tinten in uw ontwerpen worden gemengd in plaats van alleen effen kleuren te gebruiken. Er wordt gebruikgemaakt van inkten in de kleuren cyaan, magenta, geel en zwart (ook CMYK genoemd), die worden gecombineerd om de gewenste kleuren te creëren.

Voorwaarde is, dat de afbeeldingen een resolutie van minimaal 300 dpi (dots per inch) hebben. Lagere resoluties resulteren in een slechte kwaliteit van het drukwerk en worden dus niet geaccepteerd.

Lithografie

Net als digitale druk maakt lithografie full-colourdruk op allerlei verschillende oppervlakken mogelijk. Met lithografie kunt u talloze promotionele kantoorartikelen personaliseren en in grote aantallen drukken.

Ook voor dit proces is artwork van hoge resolutie nodig (minimaal 300 dpi).

Graveren

Graveren is een proces waarbij een ontwerp op een hard, meestal vlak oppervlak wordt overgebracht door er groeven in te snijden. Vroeger werd dit met de hand gedaan, maar voor het produceren van grote aantallen promotionele producten worden tegenwoordig lasers gebruikt. Bij dit proces kan doorgaans geen kleur worden toegepast, behalve de kleuren van het product zelf die zichtbaar worden.

Zeefdruk

Zeefdruk is een druktechniek waarbij voor elke kleur in het artwork een apart zeefdrukraam wordt gemaakt.

Artwork voor zeefdruk moet idealiter bestaan uit vectorafbeeldingen en tekstomtrekken, zodat de verschillende gekleurde delen van elkaar gescheiden kunnen worden. Elk gemaakt zeefdrukraam vormt dan een laag en die lagen worden vervolgens gedrukt om het volledige beeld op te bouwen.

Vinyl Skins

De innovatieve skins van skins4things worden in Groot-Brittannië gemaakt met behulp van de nieuwste materialen en de modernste druk- en snijtechnologie. Ze worden vervaardigd van hoogwaardig, gepatenteerd, zelfklevend vinyl van 3MTM en bedrukt met een hoogwaardig vierkleurenproces. Afbeeldingen kunnen ook foto‘s of vectorartwork bevatten.

Skins worden gelamineerd om vervagen van kleuren te voorkomen en het apparaat te beschermen tegen slijtage en krassen. Bovendien worden ze voor individuele apparaten op maat gesneden en vormen zo een tweede huid die de unieke contouren van elk apparaat volgen. U of uw klanten kunnen skins heel eenvoudig aanbrengen, zonder kans op vouwen of luchtbellen.

Ook niet onbelangrijk: skins zijn heel eenvoudig weer te verwijderen. Ze kunnen gemakkelijk losgetrokken worden, zonder lijm of vlekken op het apparaat achter te laten.

Reliëfdruk

Reliëfdruk is een proces waarbij een ontwerp letterlijk in een oppervlak wordt gedrukt, waarna het ontwerp daarin achterblijft als de druk weer wordt weggenomen.

Er zijn twee gangbare varianten van reliëfdruk: blinddruk en foliedruk. Bij blinddruk behoudt het ontwerp de kleur van het materiaal waar het in gedrukt wordt. Bij foliedruk wordt het aangebrachte reliëf vervolgens ingekleurd met een metallic verf zoals goud of zilver. Glanzend!

Transferdruk

Transferdruk is een methode om een afbeelding over te brengen op een gebogen of onregelmatig oppervlak. Dit wordt het meest gebruikt voor het bedrukken van aardewerk, maar kan ook worden toegepast op andere oppervlakken, zoals textiel.

Ontwerpen voor transferdruk kunnen volledige digitale afbeeldingen (zoals full-colourfoto‘s), vector- en/of bitmapafbeeldingen met hoge resolutie bevatten, die vervolgens op allerlei verschillende producten kunnen worden aangebracht.

Borduursel

Tijdens het borduurproces wordt een afbeelding met behulp van naald en draad op textiel of andere materialen gestikt. Wij gebruiken daarvoor speciale apparatuur om grote aantallen te kunnen produceren.

U kunt Pantone-nummers doorgeven, maar borduurders gebruiken een net iets andere kleurcodering die is gebaseerd op de gebruikte garens. Kleuren kunnen daardoor alleen zo goed mogelijk worden afgestemd. Bij het ontwerpen van een borduursel kunt u gemengde kleuren beter vermijden en alleen effen kleuren gebruiken.

Spuitgieten

Spuitgieten wordt toegepast wanneer verschillende materialen moeten worden gebruikt om artikelen op maat te maken. Zo kunnen zachte pvc en gerecycled plastic in speciale vormen worden gegoten om allerlei producten te maken.

Voor dit proces kan alleen vectorartwork worden gebruikt.

Tampondruk

Met behulp van tampondruk kunnen tweedimensionale afbeeldingen op gebogen oppervlakken of driedimensionale voorwerpen worden gedrukt. Hierbij wordt een stempel van siliconenrubber gebruikt, die inkt vanaf een geëtste plaat opneemt en overbrengt op het product.

Tampondruk is ideaal voor allerlei promotionele artikelen, omdat hiermee veel driedimensionale oppervlakken kunnen worden bewerkt. Met andere drukmethoden, zoals zeefdruk bijvoorbeeld, is dat niet mogelijk.

Pantone-nummers

Pantone is een kleurafstemmingssysteem dat wordt gebruikt in heel veel bedrijfssectoren, waaronder die van promotionele producten. Daarmee kunnen ontwerpers specifieke kleuren (zoals de kleuren van uw logo of huisstijl) afstemmen, onafhankelijk van het proces dat wordt gebruikt om de kleur te reproduceren. Bovendien kunnen met dit systeem de exacte nummers van de gebruikte kleuren worden uitgewisseld.

Hieronder vindt u een hele verzameling PMS-kleuren (PMS staat voor Pantone Matching System). Houd er wel rekening mee dat deze kleuren hier op het scherm er iets anders uit kunnen zien als dezelfde kleuren buiten het digitaal kader. Deze lijst dient alleen ter informatie. Het beste kunt u een normale Pantone-waaier gebruiken.