Klantcase: Glenfiddich 

De klant:

Glenfiddich bestaat al meer dan 130 jaar en is een van de best verkochte single malt whisky‘s ter wereld. ‘Glenfiddich’ betekent ‘vallei der herten’ in het Schots Gaelic. Vandaar dat het merk ook een hert gebruikt in haar logo.

Doelmarkt/-sector:

Het was de bedoeling dat de campagne niet alleen de trouwe volgers en fans van Glenfiddich zou aantrekken, maar ook een nieuw publiek aan zich zou kunnen binden door middel van een functioneel, technologisch product.

De opdracht:

Een onderscheidend merchandiseproduct bedenken voor het Glenfiddich-merk, dat samen met het product zelf verkocht kon worden en waarmee het een nieuw publiek kon aantrekken.

De oplossing:

Na lange en diepgaande gesprekken met de jongens van Glenfiddich namen we een paar duigen mee van de eiken tonnen waarin de whisky gedistilleerd wordt, met de bedoeling om er usb-geheugensticks van te maken. Daarop volgde een lang preproductieproces waarin we een groot aantal verschillende ontwerpen en afwerkingen hebben gemaakt en uitgeprobeerd.

We hebben uiteindelijk voor een ongelakte, tweedelige geheugenstick gekozen, van eikenhout dat nog steeds doordrenkt is met de geur van whisky en gegraveerd met het Glenfiddich-logo. Vervolgens hebben we de productie, conformiteit en logistiek voor de distributie van 46.000 usb-sticks geregeld. Op elke stick werd dan een videobestand opgeslagen waarin de rijke geschiedenis en tradities van het merk Glenfiddich in de kijker werden gezet. De sticks werden vervolgens op de flessen bevestigd en in de winkel te koop aangeboden.

Het resultaat:

De klant was zeer tevreden met het resultaat, en ook de trouwe Glenfiddich-fans reageerden erg positief. De grootste impact bleek echter uit de positieve reacties van en verkoop aan een nieuwe, jongere generatie die zich tot het oude merk voelde aangetrokken door middel van een modern technologisch product, maar waarbij de oude Glenfiddich-tradities niet uit het oog werden verloren.