Klantcase: Bayer CropScience

De klant:

Bayer CropScience is een dochteronderneming van Bayer AG, een wereldwijd opererend farmaceutisch bedrijf uit Duitsland. De CropScience-divisie brengt innovatieve producten voor de landbouw op de markt, vooral op het gebied van duurzame voedselproductie.

Doelmarkt/-sector:

Bayer CropScience is actief in de agrarische sector en ontwikkelt innovatieve producten en diensten voor de landbouw. Zij leveren producten en diensten die klanten helpen om hun productie te verhogen en sterkere gewassen te telen, en die ook goed voor het milieu zijn.

De opdracht:

Bayer beschikt over een groot aantal verkoopvertegenwoordigers in het VK. Daarnaast organiseert het bedrijf jaarlijks diverse evenementen. Het bedrijf wilde een centraal punt creëren waar zowel het verkoop- als het marketingteam makkelijk terechtkon voor al hun Bayer-merchandising zodat zij deze tijdens klantbezoeken en evenementen uit kunnen delen. Bayer wilde de merchandising in het VK centraal kunnen beheren en ervoor zorgen dat de producten aan bepaalde merkrichtlijnen voldoen.

De oplossing:

Onze accountmanager Cara werkte al enkele jaren met Bayer samen en kende hun behoeften dus goed. Ze stelde voor een zakelijke merchandisewinkel op te zetten. In deze winkel zou Bayer het hele assortiment merchandiseproducten kunnen aanbieden. Het verkoopteam zou er dan dagelijks terechtkunnen voor de gangbare relatiegeschenken zoals notitieboeken en pennen, maar ook voor praktische producten zoals tuingereedschap.

De winkel bracht als extra voordeel met zich mee dat het marketingteam zo beter toezicht kon houden op het merchandisebudget en het soort producten waar het verkoopteam het meest gebruik van maakt. De winkelvoorraad zou op deze manier volgens de merkrichtlijnen van het bedrijf geselecteerd en vooraf goedgekeurd kunnen worden.

Door alle merchandiseproducten in een speciale winkel samen te brengen, heeft Bayer de juiste producten altijd binnen handbereik, wanneer ze die maar nodig hebben, bijvoorbeeld voor een spontaan geboekt klantbezoek of evenement. De voorraad zou centraal vanuit ons netwerk aan magazijnen beheerd worden en naar meerdere locaties in binnen- en buitenland verstuurd kunnen worden.

Het resultaat:

Bayer was erg blij met het resultaat. De merchandisewinkel heeft al hun verwachtingen veruit overtroffen. Ze hebben nu een volledig inzicht in het hele assortiment en kunnen op het meegeleverde rapportagesysteem zien wanneer de voorraad van een bepaald product weer aangevuld moet worden en dit meteen bestellen. Het succes van de merchandisewinkel heeft onze relatie met Bayer alleen maar versterkt. We werken nog nauwer samen en leveren behalve aan CropScience nu ook merchandiseproducten en -oplossingen aan enkele andere Bayer-divisies.