Fluid Branding is B Corp-gecertificeerd

Ja, dat klopt: we zijn in het trotse bezit van een B Corporation-certificering.

Een wat, zegt u? De B Corp-badge is een bijzondere badge, en bovendien de eerste in zijn soort binnen onze branche. Wat betekent het eigenlijk om deel van deze gemeenschap uit te maken?

Hoewel de meeste mensen ondertussen wel vertrouwd zijn met het Fairtrade-logo of het biologische keurmerk in de supermarkt - en ook weten waar ze voor staan - komt het B Corp-logo wellicht wat minder bekend voor.

Daarom leggen we hier even in het kort uit waar de beweging voor staat en wat het voor ons betekent om een B Corp-bedrijf te zijn.

Wat is een B Corp?

Simpel gezegd is het B Corp-keurmerk voor het bedrijfsleven wat het Fairtrade-label is voor koffie. Gecertificeerde B Corp-bedrijven doen op een bepaalde manier zaken. In plaats van zich puur op het behalen van winst te richten, streven zij liever sociale of milieudoelen na.

Samen vormen de B Corp-bedrijven een gemeenschap van gelijkgestemde ondernemingen die een nieuw soort economie proberen te bewerkstelligen - een economie die beter is voor werknemers, gemeenschappen en het milieu.

Om een B Corp te worden, moeten ondernemingen zich laten certificeren door de non-profitorganisatie B Lab, en vervolgens vrijwillig aan strikte normen voldoen op het gebied van sociale en milieuprestaties, verantwoordingsplicht en transparantie. Van elke onderneming wordt een impactrapport gemaakt dat online bekeken kan worden zodat de consument zelf kan zien met welk type bedrijf ze te maken hebben.

Het is een snel groeiende beweging: de eerste 19 B Corp-bedrijven werden in 2007 gecertificeerd en inmiddels zijn er al 2701 gecertificeerde B Corporations verspreid over 60 landen. Er staan een paar grote namen op de lijst die u vast wel herkent: Patagonia, Ben & Jerry's en Kickstarter.

 

Waarom is Fluid een B Corp-bedrijf?

In april 2019 werd Fluid door B Lab gecertificeerd na een grondige evaluatie van de invloed die onze manier van werken heeft op onze klanten, belanghebbenden, het milieu en medewerkers.

Als een op duurzame principes gebaseerd bedrijf was het een vrij logische stap voor ons om ons bij deze gemeenschap aan te sluiten. De B Corp-bedrijven vertegenwoordigen een groeiende beweging van succesvolle, duurzame bedrijven die hun krachten inzetten voor het goede en naar positieve verandering streven.

We proberen blijvende waarde te creëren voor alle belanghebbenden. Met deze certificering helpen we het bewustzijn over duurzaam ondernemen te vergroten door de aandacht op geloofwaardige bedrijven te richten die ook daadwerkelijk goede daden verrichten. Bij een B Corporation is duurzaamheid volledig in het bedrijf geïntegreerd, en dat is precies wat wij hier bij Fluid zo belangrijk vinden.

Door ons bedrijf door een onafhankelijke organisatie als B Corp te laten doorlichten, kunnen we onze duurzaamheid toetsen aan strenge internationale eisen op het gebied van sociale bedrijfsverantwoordelijkheden. En zo blijven we ons zelf ook steeds bewust van de impact die we hebben. Dankzij de certificering kunnen we de reputatie en geloofwaardigheid van duurzame ondernemingen versterken en onze prestaties op dit gebied voortdurend verbeteren.

Deze manier van denken wordt ook weerspiegeld in onze merkbelofte. Bovendien vormt het de sturende kracht achter de drie pijlers van onze activiteiten: vrienden, familie en de toekomst. Deze drie pijlers zitten in onze cultuur hier bij Fluid ingebakken. En we zouden het niet anders willen.